Fotoğraf çekim teknikleri nelerdir ? Güzel ve etkili fotoğraflar için tüm bilinmesi gerekenler… Bu konu başlığı altında temel amaç, güzel ve etkili fotoğraf çekebilmek. Böylesi çalışmalar için fazlasıyla fotoğraf çekim teknikleri bulunmakta. Geçmişten günümüze, evrensel olarak kabul görmüş bu teknik ve konulara, kısa ve sade bir anlatımla değineceğim. Akıllarda kalıcı […]

Fotoğraf çekim teknikleri nelerdir ? Güzel ve etkili fotoğraflar için tüm bilinmesi gerekenler…

Bu konu başlığı altında temel amaç, güzel ve etkili fotoğraf çekebilmek. Böylesi çalışmalar için fazlasıyla fotoğraf çekim teknikleri bulunmakta. Geçmişten günümüze, evrensel olarak kabul görmüş bu teknik ve konulara, kısa ve sade bir anlatımla değineceğim. Akıllarda kalıcı olması için örnek görsellerle anlatımı kuvvetlendirmeyi amaçladım. Ben yazarken keyif aldım, umarım sizde keyif alırsınız.

Bölüm 1. Fotoğrafa Giriş ve Fotoğrafta Işık Kullanımı

Temel olmadan bina inşa edemezsiniz! 

İlk olarak, Fotoğraf ne demek, Kelime anlamı nedir ?

Fotoğraf, Yunanca ‘ Photo’ yani ‘ Işık ‘, Latince ‘ Graph ’ Çizmek ‘ kelimelerinin birleşmesinden meydana gelir. Kısaca, ışıkla çizmek ya da ışıkla yazmak demek. Bu tanımdan yola çıkarak Fotoğraf ve Fotoğrafçı eşittir ‘ Işıkla Yazmak ve Işıkla Yazan ‘ anlamlarını taşımakta. Bizler fotoğraf çekmiyor, ışıkla yazıyoruz. Işıkla yazanlar olarak, ışığı tanımalı, ona hakim olmanın yanı sıra, başarılı birer ışık avcısı olmalıyız.

Fotoğrafta Işık Kullanımı

Fotoğraf kelimesinin temel anlamına kısaca bir göz gezdirdikten sonra, biz, yani ışıkla çizenler, ışığı tanımalı, yönleri, şiddeti ve geliş açılarını bilmeliyiz. Tanımadığımız bir şeyin avına nasıl çıkarız yoksa.

İşte başlıyoruz.

Fotoğrafta Işık

Fotoğraf ışıkla vardır. Bir an için arkanıza yaslanıp, gözünüzü kapatmanızı istiyorum. Elinizi göz kapaklarınızın üstüne koyun. Oluşan karanlıkta çevreye bakmak için başınızı çevirin. Ne görüyorsunuz ?

Hiçbir şey!

fotoğraf çekme teknikleri, ışık yok fotoğraf yok

İşte, gördükleriniz ışığı anlamanıza yetti. Işık yoksa fotoğraf yok, görüntü yok! Bu bağlamda bakarsak, beynimiz fotoğraf makinesinin beyni, gözlerimiz ise bu makinenin lensleri. Gördüğümüz her nesne bir fotoğraf karesi. Yalnız, beyin bu kareleri o kadar hızlı işliyor ki, onları saniyede milyonlarca kez kadrajlayarak, görsel bir anlatımla dünyayı yorumlamamıza sebep oluyor. Böyle bir fotoğraf makinesi yok şu anda. Çünkü, beynimiz sahneleri yorumlarken, içimizde bir takım hislerde aynı anda oluşmakta. Neşe, heyecan, zevk, üzüntü, acı ve daha fazlası. Biz fotoğrafçılara düşen görev ise makine ve lenslerle insanın algılayışını taklit ederek, izleyicide bir takım hisler uyandırmak.

gün doğumu, güneş fotoğrafı

Konuları terimsel olarak değil, öznelleştirerek, hissederek anlamanızı istiyorum. Bilimsel olarak tanımak isterseniz ana temeli almış oldunuz.

Peki ışığın çeşitleri nelerdir ? Şiddeti, geliş türleri ne kadar önemli!

Işığın Geliş Yönleri

Stüdyo çekimleri olsun, dış mekan çekimleri olsun amaç güneş ışınlarını taklit ederek konuya istediğimiz aydınlatma şeklini vermektir. Bunun için stüdyo ve dış mekan çekimlerinde profesyoneller flaş kullanımına ihtiyaç duymaktadırlar. Flaş yok diye fotoğraf çekmeyecek miyiz? Tabi ki hayır. Işığın geliş türlerini tanıyarak doğal ortamda mükemmel ötesi fotoğraflar üretebilmek için ilk adımı atmış olacağız.

gök kuşağı fotoğrafı, fotoğraf kelime anlamı

Not: Işığı daha iyi anlamak ve fotoğraf üzerinde ki etkileri için tıklayın

Cephe Işığı

Işığın arkamızdan geldiği yansıma şeklidir. Fotoğrafa ilk başlayanlara genellikle ‘ Işığı arkana al, öyle çek ‘ denir. Burada anlatılmak istenen, çekilecek objenin renklerini ön plana çıkarıp, objenin kabul görmüş düz bir anlatımla fotoğraflanması dır. Tam cephe ışığında fotoğraflar üretebilmek için fotoğraf stüdyolarında ring flaşlar kullanılmakta. Dış mekanda her ne kadar cephe ışığında çekim yapsak bile güneş ışınları tam cephe ışığı ile konuyu aydınlatmaz. İstemeden gölgeler çekilen objenin arkasında belirecektir. Portre fotoğraflara yeni başlayanlar ile ticari çekimlerde kullanılan ışığın bu yönü, fotoğrafta üç boyutlu görüntü oluşturmak yerine nesneyi olduğu gibi yansıtmaktadır.

Gözümüz dünyayı üç boyutlu olarak algılar. Fakat çekilen fotoğraflarda ışığı tanımaz ve etkin bir şekilde kullanmazsak sonuç üç boyutlu görüntünün, tek bir düzleme düşmüş, derinlik ve boyut algısı olmayan hali olur.

Aklınız karışmasın, portre çektiğimizi varsayalım. Cephe ışığı ile çekilen yani ışığı arkamıza alarak çektiğimiz portre fotoğraflarda, modelimizde gölgeler yok denecek kadar az, yüzde ki hacim ve derinlik hissi yok olacaktır. Fotoğrafın anlatımını güçlendirip, fotoğrafta üç boyutlu görünüm uyandırmak istiyorsak, bu çekim açısı işimize yaramaz. Nerede işe yarar, detay ve renklerin önemli olduğu ticari çekimlerde. Objeyi genel anlatım özellikleri ile göstermek için Cephe ışığı kullanılabilir.

Yanal Işık

İşte Manzara fotoğrafları dahil bir çok fotoğraf dalında sihirli ışık. Her zaman günün erken saatleri ve öğleden sonra fotoğraflar çekmemiz söylenir. Neden mi? Güneş ışınları, bulunduğumuz bölgeyi yanal bir şekilde aydınlatırken, fotoğraflamak istediğimiz konu her ne ise, diğer kısımlarda gölgeler oluşmasına sebep olur. Bu şekilde gölge ve ışık oyunları ile fotoğraflar derinlik kazanır. Fotoğrafa derinlik katan, anlatımı kuvvetlendiren sihirli ışık işte bu. Anlaması kolay, fakat pratikte uygulaması zordur. Bunun için bir konu belirleyerek sabahın ilk ve ilerleyen saatlerinde güneş doğarken ve hemen sonrasında fotoğraf çekmeli ve ışığın bu yönünü iyi kavramalısınız.

fotoğrafta ışık

fotoğraf çekim teknikleri yanal ışığın etkisi

Peki ya Portre de; 

Yanal ışık, güneşin ilk doğduğu saatlerde ortaya çıkar dedik. Bu saatlerde konular tek taraflı aydınlanacağı için çekilen yüzler boyutsuz ve düz bir görünüme kavuşur. Fotoğrafımızda derinlikten uzak etkiler istemiyorsak bu açıyla gelen saatlerde portre çekerken yanımızda bir takım malzemeler bulundurmalıyız. Stüdyo fotoğrafçıları genel olarak ışığın bu yönünü kullanır. Tabi yardımcı diğer bir ışık ile. Gölgede kalan karanlık kısımlar, yardımcı ışık olarak adlandırılan dolgu ışığı ile aydınlatılır. Bu şekilde yumuşayan fotoğraf, derinlikte kazanmış olur. Yanımızda etkin bir şekilde kullanabildiğimiz flaş ya da reflektör bulundurursak, bu saatlerde mükemmel portrelere imza atabiliriz.

Ters Işık

Işığın bu yönü, benim tabirim ile fotoğrafta artistik etki yaratmasını başarabilen diğer bir açı. Genel anlatımı ile ışığın çekilmek istenen obje ya da nesnenin arkasından geldiği ya da arkasında kaldığı şekli. Bu şekilde çekilen fotoğraflar süliet olarak nitelendirilmekte. Işıkla yazanlar, bu çekim açısını öğrendiğinizde çok keyif alacağınız kareler üreteceksiniz.

ters ışık

fotoğrafta ters ışık,

Tepe Işığı

İstenmeyen ışık dedikleri bu. Hiç bir zaman güneş tam tepedeyken, elinizde yeterli alet edevat yoksa fotoğraf çekimi gerçekleştirmeyin. Fotoğrafta hem renkler çiğ, hem de gölgeler direk çıkıntıların hemen altına düşecektir. Portre de burun gölgesi dudak üstüne yansırken, çeneye düşen ışığın gölgesi boyun kısmını kapatacaktır.

tepe ışığı

fotoğrafta kompozisyon, tepe ışığı

Fotoğrafta Işığın , güneşin etkisini iyice artırdığı öğle saatleri ışığın sert olduğu zamanlardır. Böyle saatlerde çekilen fotoğraflarda koyu gölgeler, sert kontrastlar oluşacak, renkler olduklarından daha çiğ gözükecektir. Yine de bu saatlerde fotoğraf çekilecek ise bulutlu günler tavsiye edilmelidir.

Aklınıza takılan ya da paylaşmak istediğiniz bir şey olursa yorum kısmına yazabilirsiniz. Işık ve çeşitleri çok geniş bir konu. Temel anlatımıyla ışık ve türlerini inceledik. Sıra geldi Kompozisyon a.

Fotoğraf Çekim Teknikleri Bölüm.2  ‘ Kompozisyon ‘

 

About the author

Fotoğraf sevgi işidir. Sevgi ise paylaşmaktır. Fotoğraf adına zamanla edindiğim tüm bilgileri içtenlikle paylaşmak için buradayım. Unutmayalım, fotoğrafta kurallar, birer yasa değildir! Sanatımızı oluşturacak temel taşlardır.