One Shot, Al Servo ve Al Focus ince detaylar! DSLR ( Digital Single Lens Reflex ) makinelerde bulunan One Shot ve Al Servo  doğru netlik için ilk sırada yer almakta. Hangi mod ile çekim yapacağınızı bilmiyor ya da bilmenize rağmen ince ayrıntılara dikkat etmiyorsanız, çekilen fotoğraflarda netlik problemi ile karşılaşmanız oldukça […]

One Shot, Al Servo ve Al Focus ince detaylar!

DSLR ( Digital Single Lens Reflex ) makinelerde bulunan One Shot ve Al Servo  doğru netlik için ilk sırada yer almakta. Hangi mod ile çekim yapacağınızı bilmiyor ya da bilmenize rağmen ince ayrıntılara dikkat etmiyorsanız, çekilen fotoğraflarda netlik problemi ile karşılaşmanız oldukça mümkün. Bu seçimleri hangi durumlarda kullanacağımıza ve bunların yanı sıra ince detaylara birlikte göz atalım.

Bir önce ki yazılarımda Auto Focus  (Oto Fokus ) hassasiyetleri için önemli iki ayardan bahsetmiştim. Göz atmak isterseniz tıklayabilirsiniz.

Şimdi, bu ayarların temeline iniyoruz.

Fotoğraf makineleri her ne kadar Program Auto ( Otomatik Çekim ) özelliğine sahip olsalar da, daha iyi fotoğraflar için yeterli olmadığı konusunda hem fikir olduğumuzu düşünüyorum. Birçok kullanıcı, her şeyin makineler tarafından ayarlandığını ve iyi bir makine ile çok güzel fotoğraflar elde edebileceğini dile getirse de işin aslı hiç de öyle değil. Açıkçası, böyle düşünen her yeni makine sahibi, zamanla bu durumla karşılaşmak zorunda kalacaktır. One Shot ve Al Focus ince detaylar başlıklı paylaşımı, sahip oldukları makinelerin iyi olduğunu bildikleri halde, çekilen fotoğraflarda istediği netliğe ulaşamayanlar için açtım.

Başlayalım.

One Shot

Tek kare çekim. Nedir tek kare çekim ? Çekmek istediğiniz obje, kadraj içerisinden bakıldığında sabit duruyorsa seçilmesi gerekli olan ayar. Portre, Manzara, Makro ve ürün çekimleri için makinemizi bu ayara alıyoruz. Buraya kadar her şey normal ve bilinen seviyede gözüküyor. Yalnız, çoğumuzun gözden kaçırdığı asıl nokta Auto Focus ( Oto Focus ) netleme noktaları ! Bir kelebek çekeceğimizi varsayalım. Kelebek karşımızda sabit bir şekilde durmakta. Makinemiz One Shot ayarında, fakat istenilen netlik yine de elde edilmiş değil. Kelebeğin bulunduğu yaprak, kelebeğin kanadı ya da bacaklarına netlemişiz. İstediğimiz göze netlik ti oysa ki! İşte, burada ki sır, makinenizde ki netlik noktalarına da müdahale etmekten geçmekte. Nasıl mı? Makinemiz her ne kadar One Shot ( Tek kare çekim ) ayarına almış olsak da, çekmek istediğimiz portre ya da durağan her ne cisim ise, en önemli ayrıntı göze odaklanmak olduğuna göre, netlik noktasına müdahale ederek, istediğimiz bölgede tek olarak One Point ( Tek Nokta ) ayarlıyoruz.

Bu kadar basit, biraz daha açalım…

Diyelim ki makinemiz 45 netlik noktasına sahip, bu netlik noktalarının 45 inide aktif olarak kullanırsak, sistem göz yerine kanada, yaprak yerine bacağa odaklanabilir. Hele ki diyaframı açarak çekim yapıyorsak bu durum ciddi derecede göze batar. Çözüm ; Netlik noktasını istediğimiz alanda ‘ tek nokta ‘ olarak ayarlıyoruz. 45 noktayı 1 noktaya düşürüyor geri kalan 44 noktayı iptal ediyoruz. Bu sayede, makineye diğer bölgelerin bizim için önemsiz olduğunu söylemiş bulunur, göz ise göze, saç ise saça odaklanıp istediğimiz netliğe ulaşmış oluruz. Tabi ki merkezde bulunan bir nokta da sabit kalmıyor, 45 noktadan istediğimiz bir noktayı seçiyoruz.

Al Servo ( O AN Kareleri )

Şimdi sıra Al Servo ( Sürekli Çekim ). Bildiğimiz üzere Al Servo özelliğini hareketli objeler için kullanıyoruz. Bilmeyenler için, kısaca çekmek istediğiniz obje devamlı hareket halinde ise, örneğin; motor yarışları, vahşi yaşam kareleri, her türlü spor müsabakaları içerisinde ‘ O AN ‘ diye adlandırılan fotoğrafları bu ayarla ölümsüzleştiriyoruz. Buraya kadar tamam, peki ince ayar nedir? Burada da netlik noktalarına hakimiyet söz konusu. Makinemizde yine 45 netlik noktası olsun, biz bu noktaları makine seçimine bırakırsak, kendi algoritmasına göre istediği bölgeyi seçecek ve oraya netleme yapacaktır. Mesela, futbol müsabakasında ikili karşılaşmayı çekeceğiz, top kimin ayağında ise ona netlemek ya da o an ki pozisyonu çekmek istiyoruz. Fakat makine öndeki sporcuya odaklanıyor, işte ‘ O AN ‘ diye adlandırılan hedef on iki noktası kaçtı! Nedeni çok basit, makinede ki tüm aktif noktaları etkin bırakma hatası. Makine ne kadar iyi olsa da bizim aklımız gibi düşünemez. Belirli bir sistem üzerinde çalışır. Duygusuzdur, heyecan ve korku veremez. Bu durumda müdahale bizim elimizde olmalı. Fotoğrafta verilmek istenen mesajda top mu önemli, topa vuruş anında futbolcunun yüz ifadesi mi, diğer oyuncunun durumu mu hangisini seçtiysek netlik oradan başlamalı. Hepsi önemli diyorsanız netlik dışında diyaframı iso ve enstantene üçlüsüne de hakim olmalısınız.

Bu konulara da hakim olmak isterseniz önce ki paylaşımları inceleyebilirsiniz. Tıkla 

Sanıyoruz ki ne kadar çok netlik noktası o kadar net fotoğraf. Hayır. Netlik noktası ne kadar fazla ise doğru sonuca erişim de o kadar kolay!

Çözüm ;

Devamlı 45 nokta netlik üzerinden örnek veriyorum, bu durum makinenin modeline göre değişiklik göstermektedir. 15 de olur 200 de. Amacımız, makinelerin bize sunduğu netleme noktaları üzerinde seçim yapabilme becerimizi geliştirerek, ekipmana hakimiyeti artırmak. İstemediğimiz noktaları devre dışı bırakarak, bizim için önemli olan netlik alanı şu bölge, orada aktif olan noktaları harekete geçir, diğer noktaları iptal et diyebilmek. Bu sayede, netleme noktalarının işlem alanını daraltmış oluyor, kendi aralarında ki hızı artırıyoruz. Bununla da kalmayıp, istenen bölge dışına da netlik yapmamasını sağlamış oluyoruz.

Yukarıda anlatılanlar hakkında bilgi sahibi olduktan sonra pratik yapmalısınız. Mantığı kavradığınızda bir önce ki paylaşımlarda biraz derine inebiliriz. İncelemek için tıklayabilirsiniz.

Netleme konusunda başlıklarla paylaşımda bulunduğum üç konuya hakim olursanız, uçan kaçan ne varsa karelemeye hoş geldiniz, tabi ki öncesi çekimlerden daha net bir şekilde. Bitti mi, bitmez! 

Saygılarımla

Volkan Akgül

About the author

“Kıyametin kopacağını bilseniz elinizdeki fidanı dikiniz´´ Hz. Muhammed (s.a.v)