Portre Çekimlerde Püf noktalar Fotoğraf çektiğimiz anlarda aldığımız haz ve heyecanı doruk noktasına taşıyacak olan Portre Fotoğrafçılığı, belki de bu sektörün ölümsüz olmasında en büyük etken. Bu yazımda, Portre fotoğrafçılığını genel olarak değerlendirmek yerine, çekim teknikleri ve püf noktalara el atacağım. Portre fotoğrafçılığı birçok ilişkide olduğu gibi karşılıklı ‘ Alış Veriş […]

Portre Çekimlerde Püf noktalar

Fotoğraf çektiğimiz anlarda aldığımız haz ve heyecanı doruk noktasına taşıyacak olan Portre Fotoğrafçılığı, belki de bu sektörün ölümsüz olmasında en büyük etken. Bu yazımda, Portre fotoğrafçılığını genel olarak değerlendirmek yerine, çekim teknikleri ve püf noktalara el atacağım.

Portre fotoğrafçılığı birçok ilişkide olduğu gibi karşılıklı ‘ Alış Veriş ’ e dayanmaktadır.

Kısa ve net. Modelin beklentisi, bizim modelden beklentimiz.

 

Başarı isteyen bir fotoğrafçının en temel beklentisi, elinde hangi konu olursa olsun, olanakları doğrultusunda en iyisini üretmek, o özel ve eşsiz kareyi yakalayarak, fotoğrafın altına imza atmak olmalı. Portre alanında fotoğrafçı, işin teknik kısmı ve iletişime hakim olma çabasında iken, modelimiz; kaşım, gözüm, dişlerim, saçlarım, nasıl oldu, iyi çekebilecek mi 🙂 gibi düşüncelerle debelenip duruyor olacak. Hatta iyiden öte, kendisini olduğundan daha da güzel fotoğraflamanız tek beklentisi. İşte bu gergin ortamda, heyecan, adrenalin, karşılıklı kuşku ve beklentiler, içten içe doğallığı öldürmekte ve istemeden de olsa alış veriş havası yaratmaktadır. Onun içindir ki Porte Fotoğrafları karşılıklı alış veriş sonucudur. Burada en zor görev her zaman olduğu gibi fotoğrafçıya düşmekte. Doğal ve etkili fotoğraflar üretebilmek adına, konuya hakim ve insan ilişkilerinde başarılı bir karaktere sahip olmak oldukça önemli. İnanın ufak bir hata, modelin bize olan güvenini sarsacak ve istenmeyen sonuçlar doğuracaktır.

Yalnız, hata yapmak başarıya götürecek en değerli birikimlerdir.

Her şeyin başı iletişim.

Fotoğrafçı temel bilgileri bilmenin dışında, ikili ilişkileri kuvvetli olan bir kişi olabilmeli. Modeli rahatlatmak fotoğrafçının işi, modelimiz çirkinse bile başarılı bir fotoğrafçı, onun az da olsa güzel yanlarını ortaya koymalı. En azından modelin beklentisi bu şekilde olacağı için iletişim, alan hakimiyeti, doğru ışık, alan derinliği, doğru lens seçimi ve pek güzel olmayan modellerde geçerli olan ps işlemleri tarzı bilgileri aklında bitirmiş olmalı.

Gelelim Püf noktalara ;

  • Doğru Lens seçimi

Lensler, yapıları ve odak uzaklıklarına göre, fotoğraflarda bir takım etkiler oluşturmaktadır. Sizlere, distorsiyon, flare, perspektif sıkıştırma şeklinde terimlerle anlatmak yerine, en doğal hali ile yazacağım. Geniş açılı objektif, balıkgözü efekti vermesi yanında, köşelerde kararma ve az biraz büyüteç arkasından bakar havası verirken, standart objektiflerde 50mm gibi burun kısmını büyük göstermesi sebebi ile pek tavsiye edilmemekte. Bu iş için üretilmiş olan 85mm lensler başlangıç noktası olmalı. Tavsiyem, 200mm hatta 300mm prime objektifler ile portre fotoğrafı çekmeniz. Sizi ve modelinizi şaşkınlık derecesinde memnun edecektir. Tabi bu objektifleri alma imkanınız var diyelim, sonra tutup f5.6 f9.0 f.11gibi değerlerde deklanşöre basmayacağız. Mümkün olan en açık diyaframda fotoğraflayacağız, f1.4, f1.8, f2.8 gibi.

Tavsiye Lens;

85mm f1.2-f1.4

70-200 f2.8 ıs II

200mm F2.0 Prime

300mm F2.8 Tele Objektif

  • Arka Plan

Çekmek istediğimiz fotoğrafta yalnız modelimizi vurgulamak istiyorsak, arka plana çok dikkat etmeliyiz. Dağınık bir arka plan, modelden ilgiyi koparıp, tabiri caiz ise çöplük gibi bir fotoğraf elde etmemizi sağlayacaktır. Arka plan temiz olsun. Bu kural senin için yasa olmalı, temiz olacak ,)  Temizden kastım, sıfır bir arka plan demek değil tabi.

  • Alan Derinliği

Sizlere önerdiğim lenslerin diyafram açıklıkları bu iş için biçilmiş kaptan. 200mm f2.8 de çekilen bir model ya da obje, o büyülü alan derinliği etkisini verecektir bize. Arka plan temiz olsun demiştik, işte bu lensler ile modeli arka plandan iyice koparıyoruz. Büyülü etki yaratacak bu özellik, lensimizin yüksek odaklı olması sebebi ile meydana gelen perspektif sıkıştırma ve maksimum diyafram değerine sahip özelliği içerisinde barındırmasında gizli.

  • Reflektör

İşin diğer bir sırrı ise ışık! Işığı nasıl kullanacağız, her zaman denildiği gibi, öğle saatinde fotoğraf çekmemeye çalışmalıyız. Çekilmez mi, çekilir. İstenmeyen gölgelerin önüne geçebileceğiniz araç ve gerece sahipseniz her saatte fotoğraf çekebilirsiniz. Portre Fotoğrafı için geçerli. Sabahın erken saatleri ve öğleden sonra, güneş ışınlarının etkisi daha az olur. İşte o zaman fotoğraf çekmeliyiz. Aydınlatma şekli ne olmalı. Genel olarak dengeli ve yumuşak ışık mükemmel bir seçim olacaktır. Bunun için flaş kullanılırken, ben Reflektör kullanmanın daha pratik ve daha doğal olacağı kanısına vardım. 30$ a sahip olabileceğiniz bir reflektör, dışarıda işinizi fazlasıyla görecektir. Hatta istediğiniz bölgeye ışığı yansıtacak, istemediğiniz bölgeyi saf dışı bırakabileceksiniz.

Nasıl kullanılır, sırları nelerdir, bir sonra ki konuda değineceğim.

  • Netlik

Hepimizin bildiği gibi Portre Net olmalı. Netlik bir fotoğrafın ilk kuralıdır. Fotoğraf net değilse iyi fotoğraf değildir. Spontane bir çekim istemiyorsanız kural budur. Netlik gözlerde olmalı. Makinenin oto fokus ayarlarından  ‘ Tek Nokta Af ‘ seçip, modelin gözüne nişan alıyoruz. Kırmızı alan kitlendi mi, elimizi deklanşörden çekmeyerek yeniden kadrajlayabiliriz.

Hangi göz, tabi ki makineye yakın olan! Alttaki fotoğrafta istediğiniz göze netleme yapabilirsiniz. Farklı bakış açılarında geçerlidir, makineye yakın olan göze odaklanmak.

  • Gözde iris ve beyaz dengesi

Farz edelim modelimiz direk makineye bakmıyor ve sağ ya da sol tarafa bakar havası veriyor. Bura da dikkat edilmesi gereken en temel husus, gözün beyaz kısımlarının fazla olmaması. İris kısmı bir tarafa yöneldiğinde, beyaz alanlar gözün diğer yanını kaplamakta. Bunun için gözde bile denge olmasına özen göstereceğiz. Makinemizin hemen sağ ve sol yanına bakmalarını isteyebiliriz. Çok uzaklara değil 😉

Gözlerin daha alımlı ve büyük çıkmasını istiyorsak, çenesini az biraz aşağıya indirmesini söylemek gerekli. Böylelikle gözün alt tarafında bulunan beyazdan da yararlanmış, gözlere iri ve büyüklük katmış oluruz.

  • Photoshop ya da benzeri programlar

İşte işin en can alıcı bölümü. İstediğin kadar çek, mutfakta iyi değilsen fotoğraf eksik olur, yemek gibi. Portre çekimlerde en can alıcı nokta, rötüş gibi ps işlemleri. Sivilce nasıl yok edilir, gözler nasıl daha canlı olur, saçlar nasıl havalı gösterilir, yüz nasıl inceltilir dudaklar ile nasıl oynanır ? Bu tarz düzenlemeleri çok iyi bilmeli ama aşırıya kaçmamalı. Orjinal den bir tık ileri seviye düzenleme yeterli. Yoksa benim gibi, modeli çektik, bayan istiyorum, istiyorum dedi durdu. Yaptık yapıştırdık, ajanstan çağırdılar, gitti ve azar işitti geldi. Ajanstan arandığımda, bana fotoğrafta ki kızı gönder, bu gönderdiğin yüzü, omzu her yeri leke… ! Kız o kız tek fark sihirli dokunuşlar :))

 

Gerçekleri en sona sakladım. Acımasız gerçekler 🙂

  • Model Seçimi

Kim ne derse desin, fotoğrafı çekeceğiniz model, alımlı ve güzel olursa fotoğrafta bir o kadar güzel olur. Güzel model ile çalışmak başlı başına ayrı bir keyif. Allah vergisi güzelliğini, sizde ki fotoğraf kabiliyeti ile birleştirince bakın ortaya ne sonuçlar çıkıyor. Genel izleyici kitlesi, ışığa, kadraj a pek bakmaz. Direk modele odaklanır ,) Bizde genellikle öyle. Model güzelse, fotoğraf güzeldir. İnanmanızı isterim, yaratılış gereği çirkin bir modeli mutlu etmek kadar zor bir şey yoktur. Tecrübe ile sabit. Yukar da yazdım işte, bir modelin çekimini yaptım, tutturdu onu daha güzel çekmişsin bende öyle çıkmak istiyorum, sen beni çekemedin bir daha çek. Neler neler…

  • Makyaj

Makyaj olmadan olmaz, makyajsız ya da kötü makyajlı bir modeli hiç çekme bence. İlla çekeceksen, paylaşma sende saklı kalsın.

Şimdi, abarttın diyeceksiniz. Buyurun altta ki fotoğrafa göz atalım, bu sefer model güzel, makyaj amatör 🙂 Sene 2006 ilk portre denemeleri…

Portre

Portre fotoğraf çekim teknikleri, portre de püf noktalar

 

Bölüm.2 de yüz şekillerine göre çekim açısı ile devam edeceğim. 

Saygılarımla

VolkanAkgül

About the author

Fotoğraf sevgi işidir. Sevgi ise paylaşmaktır. Fotoğraf adına zamanla edindiğim tüm bilgileri içtenlikle paylaşmak için buradayım. Unutmayalım, fotoğrafta kurallar, birer yasa değildir! Sanatımızı oluşturacak temel taşlardır.