Güzel Fotoğraflar Çekmek Fotoğraf çekmeye yerel bir gazetede, foto muhabiri olarak başladım. Her yeni başlayan gibi Sirkeci Hayyam Pasajının yolunu tuttum. Güzel bir kazık yiyerek, ikinci el Nikon F90 makinesi ve markasını hatırlamadığım 18-200 mm bir lens aldım. O dönemde yalnız haber niteliğinde fotoğraflar çekiyordum. Çalıştığım gazetenin istihbarat müdürü, nerede […]

Güzel Fotoğraflar Çekmek

Fotoğraf çekmeye yerel bir gazetede, foto muhabiri olarak başladım. Her yeni başlayan gibi Sirkeci Hayyam Pasajının yolunu tuttum. Güzel bir kazık yiyerek, ikinci el Nikon F90 makinesi ve markasını hatırlamadığım 18-200 mm bir lens aldım. O dönemde yalnız haber niteliğinde fotoğraflar çekiyordum. Çalıştığım gazetenin istihbarat müdürü, nerede bir yangın, intihar ve cinayet varsa fotoğraflayıp getirmemizi isterdi. Ne zor günlerdi 🙂 önümüze geleni çeker dururduk.

Portre ve ‘ O an ‘ çok önemliydi bizim camiada.

Portre ve olay anı çok önemliydi bizim camiada. Tek geçerli kural vardı; Yakaladığın fotoğraf, bir bakışta konuyu anlatabilmeli. Bu bilgiler doğrultusunda iki senede ancak kendimi geliştirebildim. Gösteren yok, internet daha yeni keşfediliyor, işi bilenlere soruyoruz, cevaplar aynı ‘ P moduna al çek. Bir sene öyle geçti. Sonra Ali abi ( Ali Oktay ) ile tanıştık. Öğrendiğim ne varsa, bana gösteren tek insan. Camiada tanımayan yoktur.

Başlangıç hikayem bu şekilde. Yazma sebebine gelince; Şimdilerde karelemeyi başardığım ‘ O an ‘ diye nitelendirilen doğa fotoğraflarını yakalayabilmem de büyük etken olması.

İnanın bana, benim zamanımdaki kadar zor değil artık. Bilgi her yerden kuşatmış etrafımızı. Siz de rahatlıkla güzel fotoğraflar çekebilirsiniz. Benim iki senede edindiğim bilgiye siz üç ayda ulaşabilirsiniz. 

Sözün özü, güzel fotoğraflar çekebilmek için bilgi edinmeli ve pratik yapmalısınız.

Tecrübe

manzara resimleri

manzara resimleri, güzel fotoğraf çekebilmek

Manzara Fotoğrafçılığı başlıklı yazım için tıklayın.

Etkili bir manzara karşısında, fotoğraf makinesine hükmedebilmek gerekli. Hangi lens nerede kullanılır? Enstantene, diyafram ve iso nedir? Artı ya da eksi pozlarsam ne olur, spot ölçüm ne kadar gerekli? Tripod ve kablo deklanşör kullanmalı mıyım gibi sorulara cevap verebilmeli ve bunları pratiğe dökmelisiniz. Başarılı ve güzel fotoğraflara giden yolda her şey ‘Pratik ‘. İstediğiniz kadar okuyun, tecrübe edinmek istiyorsanız pratik gerekli.

Benim makinemde P (Program Auto – Otomatik ) mod var, kendisi tüm ayarları yapıyor zaten diye düşünmeyi bırakmalısınız. O mod, sizi standartların dışına çıkaramaz. Çok paranız olur, mükemmel bir bölgeyi ziyarete gidersiniz, orada P modu ile çekim yapabilirsiniz. Konu zaten hazır, size yalnızca deklanşöre basmak düşüyor. Yalnız çektiğiniz her ne ise standartların dışında sonuçlar beklemeyin. Ve bilin ki; Güzel fotoğraflar sıradanlığı kabul etmez.

Tecrübe içinse çay parası yeterli.

Okumayı bitirdikten sonra alın makinenizi, kendinizi dışarı atın. Bir kedi, bir köpek bulun. Bulamadıysanız parklara koşun, martı, serçe ne varsa fotoğraflamaya çalışın. Yok mu! Arkadaşını al yanına, onun fotoğraflarını çek. Portre çalış. Çek işte, düşünme! Yap! Bekleme! Yap 🙂

Akıllı düşünene kadar, deli köprüyü geçer sözünü unutma.

Fakat, bilinçli şekilde!

Her ne çekiyorsan, o konuyu farklı diyafram değerleri ile çalış. Aynı konu üzerinde devamlı farklı ayarlar kullan. Artı pozla, eksi pozla, ölçüm modlarını kurcala. Farklı bakış açıları dene. Farklı saatlerde çekim yap. Işığın fotoğraf üzerindeki etkisini kavra. Çektiğin fotoğrafları bilgisayarına yükle, ps (photoshop) a at. Üzerinde oyna. Gözünde sakın büyütme, sadece bilinçli ol yeter. Ne kadar istiyorsan o kadar başarı. Bir anda her şeyi öğrenmeye çalışmak kadar büyük bir hataya sakın düşme. Tek tek, bölüm bölüm ilerle. İso mu, önce ona çalış. Anlatabildim umarım 🙂

İste ve bilinçli ol yeter.

Depresyonda isen ya da o isteği kendinde bulamıyorsan yaz bana, nasip olursa birlikte çıkarız.  

Detay

Çekmek istediğiniz her ne ise çok iyi araştırın. Güzel fotoğraflar sıradanlığı kabul etmez demiştim.

Örneğin; Çekmek istediğimiz bir şelale fotoğrafı ise, herkes ile aynı fotoğrafı çekmenin ne kadar anlamı var. Şelalenin görünmeyen detaylarını bulmalı ve size özel kareyi oradan çıkarmalısınız. Çok basit, o bölgede gezin. Suyun aktığı yerleri takip edin ve en önemlisi gözünüzü makinenin kadrajı gibi kullanmasını bilin. Bunun için boş çerçeve eğitimi var. Boş bir çerçeve alıp, dışarı çıkarak dünyaya bakmayı deneyebilirsiniz. Bu şekilde, bir belki iki hafta yeterli olacaktır.

Detayları yakalamak, teknik bilginin yanı sıra, görme açınızı geliştirmekten geçer. 

Herkes gibi aynı şeyleri yaparak, nasıl olur da farklı sonuçlar bekleyebilirsin! 

Ne Çekmeli?

Bizi etkileyen fotoğraf dalı hangisi. Önce bir alan seçmeli ve o konuda uzmanlaşmalı. Belli bir konu üzerinde çalışmak, başarıyı daha çabuk getirecektir. Seçtiğimiz alanda başarılı olmuş fotoğrafçıların çalışmalarını izlersek, daha hızlı yol alırız. Daldan dala atlamak, bizim için sadece zaman kaybı olacaktır. Amacımız başarılı fotoğraflar üretmekse, belli bir konuda uzmanlaşmak en doğru karar olacaktır. Diğerleri zamanla gelecek, göreceksiniz.

Bakış açısı, Perspektif

Doğru bakış açısı o kadar önemli ki! Yazmakla anlatamam. Fotoğrafın başarılı olmasında çok büyük etken. Örneğin portre çekimlerde modele alttan bakmakla, yukarıdan bakmak çok farklı sonuçlar meydana getirecektir. Bir manzarayı yüksekten çekmekle, alçaktan çekmek arasında fark olduğu gibi. Bakış açılarını değerlendirin. Çeşitli bakış açıları bulabilmek için yürüyün ya da hareket edin. 🙂 Objeyi görür görmez deklanşöre saldırmayın. Biraz etrafında, altında, üstünde dolaşın.

Arka Plan

Fon, yani arka plan, güzel fotoğraflar için bir diğer etkendir. Konu her ne olursa olsun, temiz bir fon sizi başarıya götürecektir. Bu, doğa canlılarında, portre fotoğraflarda ve diğer fotoğraf dallarında böyledir. Karışık bir fotoğrafı kimse istemez Fazlalıkları atın kadrajınızdan. İşte burada fotoğrafı resimden ayıran bir detay daha çıkıyor. Resim çizerken, istediğiniz doğrultuda hareket edersiniz. Fakat fotoğraf çekerken, bakış açınızı değiştirmelisiniz. Doğru perspektifi yakalamak baya zahmetlidir.

Örnek için, Portre Çekimlerde Püf noktalar başlıklı yazımı inceleyebilirsiniz, tıklayın

Kadraj;

Hep bilindik şeyler demeyin, İngilizce bilmek gibidir fotoğraf çekmek. Bir süre ara verin, inanın unutuyorsunuz. Belki aklınızda kalıyor ama pratikte unutuluyor. Dörtte bir kuralı evrenseldir. Fotoğraf çekmeye yeni başladıysanız kendinizi baştan bu kurala göre alıştırın. Boş çerçeve egzersizine bunu da ekleyebilirsiniz. Çerçevenin merkezlerine yerleştirin konuları. Dört merkezden birine.

kuş resimleri

manzara resimleri, kuş resimleri, doğa resimleri

Üstte yer alan fotoğrafların büyük halleri için tıklayın. Not: Açılan sayfalarda fotoğrafların üzerine tıklarsanız yüksek kalite izleyebilirsiniz

Photoshop

Mutfağa hoş geldiniz! Fotoğrafı çektiniz, malzeme artık elinizde. Şimdi pişirme zamanı. Lezzetli yemek yapmak kolay olsaydı, herkes pilavı güzel yapardı. Photoshop konusunda profesyonel olmasanız bile renk, kontrast, keskinleştirme, noise gibi işlemleri bilmelisiniz. Bütün emeğin harmanlanacağı yer burası. Photoshop çalışmalısınız, günde bir, belki iki saat. İki aya kalmaz baya yol kat edersiniz.

Acı Gerçekler

Maddiyat

Diyelim ki makine hakimiyeti tam, kadraj, kompozisyon üzerine kendinizi geliştirip, photoshop da öğrendiniz. Sıra geldi o güzel yerlere gitme zamanına. Yol, yemek, içme ve konaklama lazım 🙂 Yani maddiyat. Su bile paralı, siz düşünün artık. Benzinin altı liraya yaklaştığı şu günlerde en iyisi motosiklet diyebilirim. 150cc’lik ya da 250cc’lik bir scooter 🙂

Fakat üzülmeyin, ilk başlarda veriyorsunuz, başarıyı yakalarsanız belki de verdiklerinizden fazlasını alacaksınız!  Zor mu? Çok! Ama imkansız değil.

Ya da bisiklet

Bisiklet binmeyi seviyor ve birazda cesaretiniz varsa her yere gidebilirsiniz. Türk aile ve toplum yapısında bu ne kadar normal karşılanır bilmem. Fakat bu yolla ülkemizi nokta nokta gezen arkadaşım var.

Çok uzun tutup sıkmak istemiyorum, daha ince detaylar var fakat onları da yaşayarak öğrenin isterim. 

Saygılarımla

Volkan AKGÜL

About the author

Yiyin, için, israf etmeyin! Çünkü ' O ' israf edenleri sevmez. Araf.31